4 نوامبر 2022- سماگلوتاید، یک داروی چاقی است که برای مدیریت طولانی مدت وزن برای بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن در سال 2021 تایید شد. این دارو عملکرد هورمونی به نام پپتید-1 شبه گلوکاگون را تقلید می کند تا مناطقی از مغز را هدف قرار دهد که اشتها را کاهش می دهند و به کنترل غذا کمک می کنند.

مطالعه اخیرا نشان داد که درمان نوجوانان چاق با 2.4 میلی گرم سماگلوتاید یک بار در هفته همراه با مداخله در سبک زندگی منجر به کاهش قابل توجهی در BMI نسبت به مداخله ی سبک زندگی به تنهایی می شود. بر اساس این نتایج برتر که در هفته چاقی 2022 ارائه شد، تزریق سماگلوتاید یک بار در هفته در کنار مداخله سبک زندگی برای نوجوانان چاق منجر به کاهش 16.1 درصدی شاخص توده بدنی(BMI)  در هفته ی 68ام نسبت به ابتدای تحقیق شد.

این مطالعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده است.

یک دوز 2.4 میلی گرمی از سماگلوتید در هفته به صورت تزریق زیر جلدی برای درمان چاقی در بزرگسالان استفاده می شود، اما ارزیابی اثربخشی و ایمنی این دارو در نوجوانان انجام نشده بود. برای بررسی این موضوع، دکتر دانیل وگوبر و همکارانش از دانشگاه پزشکی پاراسلسوس در سالزبورگ، اتریش، یک کارآزمایی دوسوکور، با گروه های موازی، به صورت تصادفی و کنترل شده با دارونما را انجام دادند.

از نوجوانان 12 تا کمتر از 18 سال مبتلا به چاقی با BMI در صدک 95 یا بالاتر یا با اضافه وزن که دارای BMI در صدک 85 یا بالاتر بودند و حداقل به یک بیماری مرتبط با وزن مبتلا بودند، برای شرکت در این مطالعه ثبت نام گردید. شرکت کنندگان به طور تصادفی به نسبت 2:1 در دو گروه برای دریافت سماگلوتاید زیر جلدی یک بار در هفته با دوز 2.4 میلی گرم یا دارونما به مدت 68 هفته، همراه با مداخله سبک زندگی تقسیم شدند.

نقطه پایان درصد تغییر BMI از پایه تا هفته ی 68 بود و کاهش وزن حداقل 5 درصد در هفته ی 68 ام نقطه پایانی تاییدی ثانویه بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

·        دویست و یک شرکت‌کننده به صورت تصادفی در گروه درمان یا دارونما قرار گرفتند و درمان تا 90 درصد تکمیل شد. همه نوجوانان به جز یک نفر چاق بودند.

·        میانگین تغییر BMI از شروع تحقیق تا هفته ی 68ام با سماگلوتید 16.1- درصد و با دارونما 0.6 درصد بود (تفاوت تخمینی، 16.7- درصد).

·        73 درصد افراد در گروه سماگلوتید در هفته 68ام کاهش وزن 5 درصدی یا بیشتر را تجربه کردند، در مقایسه با 18% در گروه دارونما (نسبت شانس تخمینی، 14.0).

·        محققان کاهش قابل توجهی را در وزن بدن و بهبود عوامل خطر قلبی متابولیک (سطح هموگلوبین گلیکوزیله، اندازه ی دور کمر، لیپیدها و آلانین آمینوترانسفراز) با سماگلوتید در مقایسه با دارونما مشاهده کردند.

·        در گروه سماگلوتاید، عوارض جانبی گوارشی بیشتر از گروه دارونما (62٪ در مقابل 42٪) مشاهده شد.

·        4 درصد افراد در گروه سماگلوتید مبتلا به سنگ کیسه ی صفرا(Cholelithiasis) شدند، و هیچ یک از شرکت کنندگان در گروه دارونما چنین مسئله ای را نداشتند.

·        عوارض جانبی جدی در 11 درصد از گروه سماگلوتید و 9 درصد از گروه دارونما گزارش شد.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: در نوجوانان چاق، درمان یک بار در هفته با دوز 2.4 میلی گرمی سماگلوتاید همراه با مداخله در سبک زندگی منجر به کاهش بیشتر BMI نسبت به مداخله در سبک زندگی به تنهایی شد.

محدودیت ها شامل نسبت پایین اقلیت های قومی، تعداد بالای شرکت کنندگان زن و تعداد کم شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/semaglutide-effective-for-weight-loss-in-teenagers-too-nejm-study-101640